Uçak Bileti Fiyatları

26 Eyl

Aynı iki şehir arasında hizmet veren farklı havayollarının bilet fiyatları arasındaki büyük fiyat farkı nedendir diye sorarız hep. Bu sorunun cevabı nispeten basit gözükür. Hizmet kalitesi farkı bilet fiyatlarının en büyük belirleyicisidir diye düşünürüz..

Aynı sürede ve mesafede uçan, fakat farklı güzergahlarda hizmet veren uçaklar arasındaki fiyat farkının nedeni nedir peki? Burada fiyatı belirleyen değişkenler çok daha fazla ve bu soruya vereceğimiz cevap çok da basit değildir.

Uçak bileti fiyatını belirleyen başlıca değişkenler şunlar: Hattaki rekabet, hattı kullanan yolcu profili, rota ve operasonel masraflar.

Rekabete baktığımızda, aynı hatta ucuz havayolu şirketlerinin faaliyet gösterip göstermediği çok önemli. Eğer bir hatta ucuz havayolu şirketi faaliyet gösteriyorsa, aynı hatta çalışan çoğu havayolu şirketi de rekabet edebilmek amacıyla ucuz bilet politikası uygulamak durumunda.

Eğer bir hatta ucuz havayolları faaliyet göstermiyorsa, uçak şirketleri bilet fiyatlamasında bambaşka yöntemler izleyebiliyor.

Mesela böyle bir durumda, hattı kullanan müşteri profili fiyatlandırmayı belirliyor. Mesela iş adamlarını sıklıkla kullandığı bir hatta, havayolu şirketleri hizmet kalitesini ve fiyatları yüksek tutuyor.

American Airlines’in eski yöneticisi Rob Britton bu durumu şöyle özetliyor: “Uçmak, Coca-Cola almaya benzer. Kolaya ne kadar para vereceğiniz ise aldığınız yere göre değişir. Bakkaldan aldığınız kolayla sinemada aldığınız kolanın fiyatı tabi ki aynı değildir.”

Genel olarak kısa mesafelerde harcanan yakıt ve hizmet ücreti düşük olmasına rağmen bilet fiyatları aynı oranda düşük olmuyor. Çünkü havayolu şirketlerinin masraf kalemlerinde; terminal kiraları, iniş ücretleri (landing fees), uçak filosu satın alma ve kiralama ücretleri de yer almakta aynı zamanda. Bunlar da sabit masraf olduğundan kısa mesafede azalmaları söz konusu değil.

***

Özetle; uçuş fiyatlamasında mesafe ve havada kalma süresi önemli olsa da bilet fiyatını tek başına belirleyen faktörler değiller. Havayolu şirketleri pazar dinamiklerine göre fiyatlandırma politikalarını belirliyorlar. Fiyatlandırma politikalarını belirleyen faktörler o kadar karışık ve şirketler için o denli önemli ki, US Airways gibi birçok firma, fiyatlandırma yöntemlerini “stratejik nedenlerden” ötürü gizli tutuyor.

Uçak biletleri arasında bize mantıksız görünebilen fiyat farkları, aslında birçok havayolu şirketinin uzun vadedeki başarısını veya başarısızlığını belirleyen “fiyatlandırma” stratejisinin sonuçları sadece, ve kendi içerisinde tutarlı birçok algoritmaya bağlı.

Yararlanılan kaynak:

The Wall Street Journal

Reklamlar

Bir Yanıt to “Uçak Bileti Fiyatları”

  1. eda donmez Aralık 27, 2010 20:07 #

    çok açıklıyıcı olmuşş teşekkürler..

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s